Healthy Food Bank - जैविक कृषि बाजार: परिवारिक संबंधों से बुना हुआ
हेल्दी फूड बैंक: शहरी उपभोक्ताओं को आहार में जैविक भोजन उपलब्ध कराने, जैविक खेती को बढ़ावा देने और किसानों को सशक्त बनाने के उद्देश्य से पुणे के कुछ विचारशील लोगों ने हेल्दी फूड बैंक नामक एक सामूहिक समूह स्थापित किया है।
कृषि नवाचार:
रेसिड्यू फ्री, जैविक खेती का महत्व बढ़ गया है। अनेक किसान इस खेती पद्धति में निपुण भी हो गए हैं। उपभोक्ताओं की ओर से भी इस भोजन की मांग है। लेकिन किसानों के सामने मुख्य समस्या यह है कि जैविक-रेसिड्यू फ्री उत्पादों के लिए अलग बाजार की कमी है और जैविक उत्पाद को उचित दर नहीं मिल पाता। इसी पृष्ठभूमि में पुणे के कृषि और प्रकृति प्रेमी अध्ययनकर्ता एकत्र हुए।
उन्होंने हेल्दी फूड बैंक नामक समूह की स्थापना की। इसके माध्यम से किसान-उपभोक्ता के बीच परिवारिक संबंध स्थापित करने वाली स्थायी बाजार व्यवस्था खड़ी की और इसे सफल बनाया। यह पूरे राज्य के लिए आदर्श और अनुकरणीय है। डॉ. प्रतिभा कोलते इस समूह की संस्थापक और मुख्य समन्वयक हैं, जबकि उनके पति महेश और दीपा शिरूर, धनंजय जोशी, संतोष पोतदार, राजेश कोटेचा, स्मिता कुलकर्णी, पीयूष जैन, शुभम शेळके जैसे स्वयंसेवकों का उन्हें सहयोग मिलता है।
जैविक भोजन की खोज में
प्रतिभा ने पुणे विश्वविद्यालय के 'आयुका' से एस्ट्रोफिजिक्स में पीएचडी प्राप्त की। उनके पति महेश इंजीनियर हैं और इलेक्ट्रॉनिक्स में पीएचडी धारक हैं। मूल रूप से विदर्भ के रहने वाले यह दंपति पुणे में बस गए। प्रतिभा ने कुछ समय नौकरी की, लेकिन उनका मन इसमें नहीं लगा। उन्हें शिक्षा क्षेत्र में कुछ सार्थक करना था। उनका मानना था कि शिक्षा के साथ-साथ अच्छे संस्कार, अच्छे विचारों वाले लोगों का साथ और स्वस्थ शरीर मनुष्य के जीवन और आने वाली पीढ़ियों को बेहतर बना सकते हैं।
स्वस्थ शरीर के लिए आहार पौष्टिक और जैविक होना चाहिए। इसी सोच ने उन्हें जैविक उत्पादक किसानों की खोज में लगा दिया। पुणे के चांदनी चौक में प्राकृतिक कृषि उत्पाद बेचने वाले माधवदादा घुले से उनकी मुलाकात हुई। उनके माध्यम से एक-एक कर किसान जुड़ते गए। साथ ही प्राकृतिक खेती के पुरोधा स्व. भास्कर सावे गुरुजी, प्रयोग परिवार के जनक स्व. श्री. अ. दाभोलकर आदि की पुस्तकों से ज्ञान अर्जित किया।
हेल्दी फूड बैंक का जन्म
प्रतिभा बताती हैं कि यह 2015 का समय था। वह घर से थोड़ी दूर से जैविक कृषि उत्पाद लाकर बेचती थीं। धीरे-धीरे परिचितों और पड़ोसियों से मांग बढ़ने लगी। सभी की सुविधा के लिए आवासीय सोसायटी में ही जैविक कृषि बाजार शुरू करने का विचार आया। इसी सोच से हेल्दी फूड बैंक समूह का जन्म हुआ। 16 अगस्त 2016 को इसका व्हाट्सएप ग्रुप बनाया गया। इसके माध्यम से उपभोक्ताओं में जैविक भोजन के प्रति जागरूकता फैलाई गई। ग्रुप में किसानों को भी जोड़ा गया। इसके लिए प्राकृतिक खेती के उद्देश्य और कार्यप्रणाली के आधार पर मानक तय किए गए।
उनका उद्देश्य सिर्फ पैसों का लेन-देन नहीं था। यह बाजार किसान और उपभोक्ता का एक साझा परिवार होना चाहिए। मिट्टी, किसान, लोगों और रिश्तों की जिम्मेदारी होनी चाहिए। आने वाली पीढ़ी को सिर्फ बैंक बैलेंस नहीं, बल्कि प्रकृति की विरासत देनी चाहिए। पुणे शहर की भुसारी कॉलोनी में पहला बाजार शुरू किया गया। समूह के लगातार प्रयासों से आज 8-9 साल में पूरे पुणे शहर में इस बाजार व्यवस्था का सफल विस्तार हुआ है।
हेल्दी फूड बैंक की बाजार व्यवस्था
जो लोग बाजार तक नहीं आ पाते, उनके लिए नजदीकी स्थानों पर 4 उपसमूह और पिकअप पॉइंट्स बनाए गए हैं।
अन्य उपनगरों जैसे रहाटणी, वाकड़, पाषाण, सुसगांव, सिंहगढ़ रोड, नारायण पेठ, भोसले नगर, सैलिसबरी पार्क (मार्केट यार्ड) आदि स्थानों पर बाजार लगते हैं (कुछ शनिवार और शाम को)।
बाजार लगने के तीन दिन पहले व्हाट्सएप ग्रुप और गूगल फॉर्म के माध्यम से उपभोक्ताओं से ऑर्डर लिए जाते हैं।
समूह के कुछ किसान सभी बाजारों में नहीं आ पाते। ऐसे में वे अपना माल अन्य किसानों को सौंप देते हैं। इसमें कोई कमीशन नहीं लिया जाता।
समूह ने विकलांग, वृद्धाश्रम और जरूरतमंद लोगों की संस्थाओं के साथ समन्वय बनाया है, जहां उत्पाद पहुंचाए जाते हैं।
स्वयंसेवकों की भूमिका
हेल्दी फूड बैंक के 18 से 20 स्वयंसेवक सक्रिय हैं। आईटी, शिक्षा आदि विभिन्न क्षेत्रों में नौकरी/व्यवसाय के साथ-साथ वे समूह का काम संभालते हैं।
बाजार में उपभोक्ता किसानों से सवाल पूछते हैं, कभी-कभी दामों को लेकर बहस हो जाती है। ऐसे में स्वयंसेवक उपभोक्ता और किसान के बीच समन्वय बनाते हैं।
हर तीन महीने में समूह की बैठक होती है, जिसमें किसानों की समस्याओं पर चर्चा होती है।
कोकण के एक काजू उत्पादक ने पुणे में अपने बंगले की जगह बैठकों के लिए स्थायी रूप से मुफ्त में दी है।
किसानों को समूह का सदस्य बनाने से पहले स्वयंसेवक उनके खेतों का दौरा करते हैं, कई महीनों तक उनकी खेती प्रणाली का निरीक्षण करते हैं। संतुष्ट होने पर ही सदस्यता दी जाती है।
बाजार व्यवस्था की विशेषताएं
सभी बाजारों को मिलाकर लगभग 10,000 उपभोक्ता जुड़े हैं।
यहां का माल 100% प्राकृतिक-जैविक होने की गारंटी है।
बुवाई से लेकर कटाई और बाजार तक पहुंचाने की पूरी प्रक्रिया पारदर्शी है।
समूह में 70 से अधिक किसान हैं, जिनमें पुणे और आसपास के साथ-साथ कोकण, नागपुर के किसान भी शामिल हैं।
उपभोक्ताओं की विशेष मांग (जैसे बकरी का दूध) भी पूरी करने का प्रयास किया जाता है।
दामों की गारंटी: बाहरी बाजारों के विपरीत यहां उत्पादों के दाम साल भर स्थिर रहते हैं।
कमीशन नहीं, मानसिक संतुष्टि
डॉ. प्रतिभा बताती हैं कि भुसारी कॉलोनी में पहले बाजार के दौरान कुछ लोगों ने आरोप लगाया कि स्वयंसेवक किसानों से कमीशन लेते हैं। कुछ ने जगह किराए पर देने का प्रस्ताव भी रखा। लेकिन यह बाजार 'कमीशन फ्री' है। स्वयंसेवकों को कमीशन नहीं, बल्कि मानसिक संतुष्टि मिलती है। हालांकि, बाजार बंद करवाने के लिए उन्हें परेशान भी किया गया। लेकिन समाज में अच्छे लोग भी हैं। ग्राहक श्री. गोसावी ने कोथरूड-जिजामाता नगर स्थित अपनी सोसायटी की जगह सुझाई, जहां पिछले पांच साल से रविवार को बाजार लग रहा है। पुलिस विभाग ने भी सुरक्षा प्रदान की है।
हेल्दी फूड बैंक के सदस्य किसानों के अनुभव
पीयूष जैन (बोधवड, जळगाव): आईटी इंजीनियर, जो सप्ताहांत में अपने पिता के जैविक हल्दी, तूर आदि बेचते हैं। उन्होंने मिलेट बैटर्स (पीसा हुआ आटा) भी बाजार में उतारे हैं।
निखिल गायकवाड (मांडकी, पुरंदर): मेथी, पालक, देशी गाजर, टमाटर आदि बेचते हैं। सीधे उपभोक्ता तक पहुंचने से लागत कम आती है।
नील सोलंकी (उंड्री, पुणे): अमेरिका से जैविक खेती की पढ़ाई कर भारत लौटे। देशी टमाटर, मिर्ची के साथ मसालों की पैकेजिंग कर बेचते हैं।
प्रशांत भुसार (उमरी, अहमदनगर): 232 एकड़ में जैविक खेती। 250 देसी गायों का दुग्ध उत्पादन और प्रसंस्करण।
सुजय शिंदे (धनकवड़ी): शेवगा, ज्वारी, बाजरी के पापड़, न्यूडल्स आदि विविध उत्पाद।
भूषण रणदिवे (खांडशी, मावळ): 62 वर्षीय इस किसान ने टमाटर बाहरी बाजार में 140 रुपये/किलो के बजाय यहां 100 रुपये में बेचे।
शुभम शेळके (पारनेर, अहमदनगर): 30 प्रकार की सब्जियां और फल। विशेष डिजाइन वाला टेंपो माल ढोने में मदद करता है।
संतोष गदादे (तांदळी, शिरूर): रात 2:30 बजे टेंपो लेकर निकलते हैं, शाम तक 600 किमी का सफर पूरा करते हैं। उनके बेटे यश ने जन्मदिन पर बैल उपहार में मांगा था!
परिवारिक किसान की अवधारणा
गदादे कहते हैं, "पांच साल से बाजार में आने से उपभोक्ताओं से परिवार जैसा रिश्ता बन गया है। हमें सम्मान मिलता है। जिस तरह फैमिली डॉक्टर होता है, उसी तरह अब हम इन ग्राहकों के 'फैमिली फार्मर' बन गए हैं।"
संपर्क: डॉ. प्रतिभा कोलते - ९८६०४४६२६०
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Healthy Food Bank: With the aim of providing organic food in the diet of urban consumers, promoting organic farming and empowering farmers, some thoughtful people of Pune have established a collective called Healthy Food Bank.
Agricultural Innovation:
Importance of residue free, organic farming. Many farmers have also become proficient in this farming method. Consumers Ki Oar Se Bhi Is Bhojan Ki Mang Hai. But the main problem faced by the farmers is that there is little separate market for bio-residue free products and organic products do not fetch reasonable prices. In this background, agriculture and nature lovers students of Pune came together.
He founded a group called Healthy Food Bank. Through this, a permanent market system was created that established a family relationship between farmers and consumers and made it successful. It is ideal and exemplary for the entire state. Dr. Pratibha Kolte is the founder and chief coordinator of this group, while she is supported by her husband Mahesh and volunteers like Deepa Shirur, Dhananjay Joshi, Santosh Potdar, Rajesh Kotecha, Smita Kulkarni, Piyush Jain, Shubham Shelke.
In search of biological food
Pratibha received her PhD in Astrophysics from 'Ayuka', University of Pune. Her husband Mahesh is an engineer and holds a PhD in Electronics. Originally from Vidarbha, this couple settled in Pune. Pratibha worked for some time, but her mind was not in it. He had to do something worthwhile in the field of punishment. He believed that punishment along with good manners, company of good minded people and healthy body can improve human life and future generations.
Diet should be nutritious and organic for a healthy body. This thought put him in search of organic producers. He met Madhavdada Ghule, who sold natural agricultural products in Chandni Chowk, Pune. Through them one by one the farmers were connected. Along with this, the priest of natural farming himself. Bhaskar Save Guruji, father of experiment family. Mr. A. Acquired knowledge from the books of Dabholkar etc.
The birth of the Healthy Food Bank
Pratibha tells that it was 2015. She used to bring and sell organic agricultural products from a little distance from home. Gradually the demand from acquaintances and neighbors started increasing. A thought came up to start this organic agriculture market in the residential society for the convenience of all. With this idea, the Healthy Food Bank Group was born. Its WhatsApp group was created on 16 August 2016. Through this, awareness about organic food was spread among the consumers. Farmers were also added to the group. For this, standards have been set based on the objective and functioning of natural farming.
Their purpose was not just money transactions. This market should be a common family of farmers and consumers. Soil, farmers, people and relationships should be responsible. The next generation should not just give a bank balance, but a legacy of nature. The first market was started in Bhusari Colony of Pune city. Due to continuous efforts of the group, today in 8-9 years this market system has been successfully expanded in the entire city of Pune.
Healthy Food Bank Key Market System
For those who cannot reach the market, 4 sub-groups and pickup points have been set up at nearby locations.
Other suburbs like Rahatni, Wakad, Pashan, Susgaon, Sinhagad Road, Narayan Peth, Bhosle Nagar, Salisbury Park (Market Yard) etc have markets (some on Saturdays and evenings).
Orders are taken from consumers through WhatsApp groups and Google Forms three days before the market starts.
Some farmers of the group are not able to come to all markets. In this way they hand over their goods to other farmers. No commission is charged.
The group has coordinated with organizations for the disabled, old age homes and needy people where the products are delivered.
Role of volunteers
18 to 20 volunteers of Healthy Food Bank are active. Along with job/business in various fields such as IT, Education etc. they handle group work.
In the market, consumers ask farmers questions, sometimes there is a debate about the prices. In such a way volunteers create coordination between consumers and farmers.
Every three months, the group meets to discuss farmers' problems.
A cashew grower from Konkan has permanently given his bungalow space in Pune for free for meetings.
Before the farmers become members of the group, volunteers visit their farms, observing their farming systems for several months. This subscription is given upon satisfaction.
Characteristics of market system
Around 10,000 consumers are connected across all markets.
The product here is guaranteed to be 100% natural-organic.
The entire process from sowing to harvesting to market is transparent.
There are more than 70 farmers in the group, including farmers from Pune and surrounding areas as well as Konkan, Nagpur.
Efforts are also made to fulfill the special demands of consumers (such as goat's milk).
Guarantee of prices: Unlike in foreign markets, the prices of products here remain stable throughout the year.
No commission, mental satisfaction
Dr. Pratibha says that during the first market in Bhusari Colony, some people alleged that volunteers were taking commission from farmers. Some even proposed to rent the place. But this market is 'commission free'. Volunteers do not get commission, but mental satisfaction. However, they were also harassed to close the market. But there are also good people in the society. Customer Mr. Gosavi suggested a place for his society in Kothrud-Jijamata Nagar, where the Sunday market has been held for the last five years. The police department has also provided security
Experiences of member farmers of Healthy Food Bank
Piyush Jain (Bodhwad, Jalgaon): IT engineer, who sells his father's organic turmeric, tur etc. on weekends. They have also launched millet batters (Pisa Hua Ata) in the market.
Nikhil Gaikwad (Mandki, Purandar): Sells fenugreek, spinach, country carrots, tomatoes etc. Reaching the consumer directly reduces cost.
Neel Solanki (Undri, Pune): Returned to India after studying organic farming from America. Desi sells tomato, chilli and spices in packaging.
Prashant Bhusar (Umri, Ahmednagar): Organic farming in 232 acres. Milk production and processing of 250 indigenous cows.
Sujay Shinde (Dhankawadi): Shewaga, Jwari, Bajri Ke Papad, Noodles etc. Various products.
Bhushan Ranadive (Khandshi, Maval): This 62-year-old farmer sold tomatoes for Rs 100/kg here instead of Rs 140/kg in the foreign market.
Shubham Shelke (Parner, Ahmednagar): 30 types of vegetables and fruits. A specially designed tempo helps in cargo handling.
Santosh Gadade (Tandli, Shirur): Set off at 2:30 pm with tempo, completes 600 km by evening. His son Yash asked for a bull on his birthday!
The concept of family farmer
Gadade says, "Five years into the market, we have become a family-like relationship with consumers. We respect each other. We have become family farmers from our customers.
Contact: Dr. Pratibha Kolte - 9860446260
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